maandag 22 augustus 2011

Kennismaking met verkeerspolitie en ziekenhuis

Vanuit Khartoum zijn er ongeveer 957 'returnees' aangekomen. Ze zijn zestien dagen onderweg geweest naar hun eindbestemming Wau. Van hier gaan ze verder met vrachtwagens naar verschillende dorpen in Zuid-Soedan en er blijven ook nog in Wau een onbekend aantal mensen achter. In een land met weinig werkgelegenheid, geen stromend water en weinig stroom en waar maar hoogstens 20% van de bevolking over een toilet beschikt, wordt het voor mens en land een ware uitdaging!

Baby Kawaija
Deze baby kreeg van mij een klein beertje en nu heet hij Kawaija. Ik heb van alles geprobeerd om het te voorkomen maar helaas. Kleine Kawaija komt regelmatig langs.

Waterfilter
Hier in Zuid-Soedan is schoon drinkwater schaars. Ik heb al van alles geprobeerd: water koken, tabletten in het water en schoon drinkwater ten duurste kopen. Dit totdat ik in aanraking kwam met het waterfilter. Het is een knappe Nederlandse uitvinding. Je doet het linkse bakje op de foto in een bak met vuil water, je drukt op het ballonnetje en er komt schoon drinkwater uit het kraantje. Ik heb al een demonstratie bij een school gegeven en de mensen staan versteld. Als ik het goed begrijp, wordt het een doorbraak.


Verkeerspolitie
Hier in Wau hebben we te maken met de verkeerspolitie. Er gebeurt meestal een tijd lang niets en dan opeens is er een actie waar je versteld van staat. Zo moesten vorige week opeens alle motors gecheckt worden en werden er letterlijk honderden motors in beslag genomen onder begeleiding van de politie en soldaten. Ook ik had te maken met een actie. Omdat er geen stroom geleverd wordt, is het de taak van de verkeerspolitie om iedere dag bij de twee verkeerslichten die Wau rijk is, stelling in te nemen. Ze regelen dan het verkeer, of beter gezegd: dat is wat er moet gebeuren, maar toegegeven, het is heet en gevaarlijk zo midden op straat tussen de geiten, voetgangers, paardenkarren, ezelkarren, auto’s, vrachtwagens en motors. En met een gebrekkige training valt het werk als verkeersman in zo’n chaos al helemaal niet mee. Het was niet al te druk toen ik aan kwam rijden. Ik rij bewust erg langzaam omdat er van alles kan gebeuren. De verkeerspolitie stond tegen de niet functionerende, verfafbladderende, schuin weggezakte paal van het verkeerslicht te hangen toen ik aankwam en toen ze me zagen, gingen ze tot actie over. Er werd hard op een fluitje geblazen en aan alles was te merken dat ze me wilden spreken. Of ik misschien vijf Soedanese pond had voor een bijdrage aan hun lunch? Mijn collegae vonden het erg dom van me dat ik geen bijdrage heb gegeven, omdat het een gulden gelegenheid was vrienden op de juiste plaats te krijgen.

Messengevecht
Ik zat nog rustig aan de koffie na de zondagochtendpreek toen er tumult buiten was en Kawaija (blanke) nodig met de arabia moest komen. Arabia = auto. Er was een messengevecht geweest - een man uit Darfur heeft twee mensen neergestoken en ze zijn zwaar gewond. Bij het ziekenhuis aangekomen lag de verpleegster op het enige bed, omringd door allemaal patiënten op matrassen op de grond. De verpleegster vond het wel erg irritant dat we zo op de zondag langs kwamen en haar lastig vielen. Ze maakte duidelijk dat dit niet haar afdeling was en nee, ze wilde ook niet even komen kijken. Vijf gebouwen later en na een gesprek met de security guard over waar ik naartoe moest met een noodgeval, reden we maar naar de soldatenbarakken en konden we daar de gewonden achterlaten. Vrijdag hoorde ik dat het goed ging met beide slachtoffers. En met de man die het allemaal veroorzaakte? He did not survive the discussion and they buried him.


Rumbek
Het is niet duidelijk te lezen op de foto en ik heb hem stiekem moeten nemen met mijn mobiele telefoon, maar op het vliegveldje te Rumbek kwam ik deze vrachtwagen tegen: Kok woninginrichters Putten. Voor de complete inrichting van uw woning.

Gift
Er wordt regelmatig aan mij gevraagd of er een banknummer is als mensen een gift willen geven voor het werk van Dorcas hier in Zuid-Soedan. Het eenvoudigste is om het volgende nummer te gebruiken: giro 2500 t.a.v. Dorcas Hulp Nederland in Andijk o.v.v. Zuid-Soedan. Dan wordt er bekeken welk project in Zuid-Soedan op dat moment het geld het meest nodig heeft.

Regenseizoen
Het regenseizoen in Zuid-Soedan is in mei/juni begonnen en de natuur veranderde in een prachtig ongerept groen met veel water en wat minder hitte.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten