woensdag 12 oktober 2011

Onderhandelingstechnieken in Wau

Als een kawaija heb ik inmiddels geleerd dat je echt uit moet kijken betreffende prijzen van goederen en diensten. Er hangt nergens een prijskaartje aan en zodra de plaatselijke handelaren je zien, vliegen de prijzen omhoog. Kawaijas hebben namelijk altijd geld, veel geld en je bent gewoon dom bezig als je daar niet lekker van profiteert. Maar de acties van de handelaren geven aanleiding tot een reactie en het begint een patroon te worden. Als er iets gekocht moet worden, ga ik eerst met Michael even nonchalant kijken. Door middel van oogcontact en afspraken laat ik aan Michael zien wat er gekocht moet worden. Dan gaan we verder en als we het hele lijstje af hebben, ga ik naar de auto buiten het gezichtsveld van de handelaren en Michael stapt op de niets vermoedende handelaren af en begint te onderhandelen. Zodra hij merkt dat de prijs niet lager kan, spreekt hij de prijs af en betaalt. Soms komt Michael me ophalen om te betalen. De reacties van de handelaren zijn voorspelbaar. Het komt een beetje op het volgende neer: ietwat onthutst, binnensmonds mompelend, zuur geworden gezicht, verbitterde gelaat. Het geeft wel aanleiding tot hilariteit.

Raksha, er zijn er honderden van in Wau
Zo hadden we afgelopen week een lekke band en moest ik met de raksha naar het Training Center. In plaats van ssp 3 betalen is het niet onmogelijk dat ik tussen de ssp 25 en ssp30 pond moet betalen voor een ritje. Gelukkig was Michael erbij en gingen we in beraad. Ik zou achter een boom gaan staan en Michael zou op 50 m afstand de aandacht van een Raksha chauffeur zien te bemachtigen. Het duurt maar even of Michael is druk in gesprek met een Raksha chauffeur. Als ik vanachter mijn boom het toneel gade sla, merk ik dat Michael een ster is in het onderhandelen. Hij doet een beetje zielig en verlegen. Zodra hij de prijs heeft bedongen, roept hij me en kan de chauffeur het onmogelijk maken om mij een andere prijs te vragen. Dus stap ik de Raksha binnen en betaal ssp 3.

De chauffeur is eerst perplex en dan boos op Michael en hij geeft duidelijk te kennen dat hij tot een heel andere prijs was gekomen als hij dit had geweten. Halverwege de reis begint de chauffeur te lachen. Hij schatert het uit. Zo’n slimme kawaija en wat een tactiek. Ik krijg zijn persoonlijke telefoonnummer en mag altijd met hem meerijden tegen plaatselijke tarieven. Ik hoef alleen maar te bellen en hij staat voor me klaar. Met enig trots kondig ik dan ook aan dat ik nu mijn eigen persoonlijke Raksha chauffeur heb. Wel jammer dat zijn nummer het steeds niet doet als ik opbel. Hoe ik het ook al probeer, het nummer blijft buiten werking. Ik voel me wel bedrogen merk ik, vooral omdat ik bij de volgende raksha rit eerst weer achter de boom moet gaan schuilen om te verzekeren dat ik voor ssp 3 mee mag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten